NORWAY NEWS RELEASE

Stavanger 28. oktober 2013 - ConocoPhillips startet produksjonen fra Ekofisk 2/4 Z-plattformen fredag 25. oktober 2013. Dermed er Ekofisk sør i produksjon omtrent to måneder tidligere enn tidfestet i planen for utvikling og drift (PUD) som ble godkjent i Stortinget 9. juni 2011. Ekofisk sør er et av flere store prosjekter som forbereder Ekofisk-området for 40 nye år.

Ekofisk sør-prosjektet består av en brønnhodeplattform, Ekofisk 2/4 Z, med 35 produksjonsbrønner og en sjøbunnsinstallasjon for åtte vanninnsprøytingsbrønner. Plattformen er bygget ved Aker Solutions i Egersund. Vanninnsprøytingen kom i gang i mai 2013 og styres fra et driftssenter ved ConocoPhillips i Tananger.

I høst ble også det store Ekofisk I sluttdisponeringsprosjektet med fjerning av ni plattformer, avsluttet offshore. I alt er 120.000 tonn brakt til land for disponering med en resirkuleringsgrad på 97 prosent. Dermed er tidsplanen også for dette prosjektet nådd i henhold til Stortingets godkjenning i 2001.

Den nye hotellplattformen og feltsenteret for Ekofisk ble løftet på plass i august - i følge planen. Nå pågår ferdiggjøringen av plattformen med 552 enmannslugarer, kontorer og rekreasjonsområder, sykelugarer, helikopterdekk og to helikopterhangarer – blant mye annet. Plattformen er bygget ved SMOE-veftet i Singapore med store delleveranser fra norske og europeiske selskaper. Stålunderstellet og brostøtten er bygget ved Kværner Verdal. Plattformen vil erstatte to eksisterende hotellplattformer og en innleid boligrigg, og er bygget for levetiden til Ekofisk-feltet.

Eldfisk-feltet blir også forberedt for 40 nye år. Tidlig i sommer ble stålunderstell, brostøtte med flammebom og gangbroer installert i følge godkjent PUD fra 9. juni 2011. Hos Kværner Stord blir nå overbygningen til Eldfisk 2/7 S-plattformen ferdiggjort. Plattformen er en integrert brønnhode-, prosess- og boligplattform, og skal løftes på plass på Eldfisk i første halvår 2014. På de eksisterende Eldfisk-plattformene pågår nå et større modifikasjonsarbeid som skal gjøre at disse plattformene også forberedes på forlenget levetid sammen med den nye plattformen. Eldfisk 2/7 S vil romme 40 nye brønner for produksjon og vanninnsprøyting, og produksjonsstart er planlagt til tidlig i 2015. Forboring av brønner er allerede startet.

- Etter 42 års produksjon fra Ekofisk-feltet forbereder vi nå Ekofisk og Eldfisk for 40 nye år. Vi følger de tidsplaner og budsjetter som lå til grunn for eierne og norske myndigheters godkjenning av prosjektene. Jeg er stolt over det arbeidet som er lagt ned både i eget selskap og hos leverandører og kontraktører som bidrar. Jeg er overbevist om at det gjenstående arbeidet blir utført like sikkert og med like høy kvalitet, sier ConocoPhillips’ regiondirektør for Europa Steinar Våge.

Utvinningstillatelse 018:

ConocoPhillips (operatør) 35,11 prosent
Total E&P Norge AS 39,90 prosent
Eni Norge AS 12,39 prosent
Statoil Petroleum AS 7,60 prosent
Petoro 5,00 prosent

--- # # # ---

ConocoPhillips

ConocoPhillips er verdens største uavhengige lete- og utvinningsselskap basert på produksjon og påviste reserver. Hovedkontoret ligger i Houston, Texas. ConocoPhillips har aktivitet i 30 land, 55 milliarder dollar i årlig omsetning og totalt 117 milliarder dollar aktiva per 30. juni 2013. Selskapet har cirka 17 500 ansatte. Gjennomsnittsproduksjonen var 1,53 millioner fat oljeekvivalenter (oe) per døgn for første halvår 2013, og påviste reserver er 8,6 milliarder fat oe per 31. desember 2012. For mer informasjon se www.conocophillips.com.

Stig S. Kvendseth
+ 47 52 02 12 01

CAUTIONARY STATEMENT FOR THE PURPOSES OF THE "SAFE HARBOR" PROVISIONS
OF THE PRIVATE SECURITIES LITIGATION REFORM ACT OF 1995

This news release contains forward-looking statements. Forward-looking statements relate to future events and anticipated results of operations, business strategies, and other aspects of our operations or operating results. In many cases you can identify forward-looking statements by terminology such as "anticipate," "estimate," "believe," "continue," "could," "intend," "may," "plan," "potential," "predict," "should," "will," "expect," "objective," "projection," "forecast," "goal," "guidance," "outlook," "effort," "target" and other similar words. However, the absence of these words does not mean that the statements are not forward-looking. Where, in any forward-looking statement, the company expresses an expectation or belief as to future results, such expectation or belief is expressed in good faith and believed to have a reasonable basis. However, there can be no assurance that such expectation or belief will result or be achieved. The actual results of operations can and will be affected by a variety of risks and other matters including, but not limited to, changes in commodity prices; changes in expected levels of oil and gas reserves or production; operating hazards, drilling risks, unsuccessful exploratory activities; difficulties in developing new products and manufacturing processes; unexpected cost increases; international monetary conditions; potential liability for remedial actions under existing or future environmental regulations; potential liability resulting from pending or future litigation; limited access to capital or significantly higher cost of capital related to illiquidity or uncertainty in the domestic or international financial markets; and general domestic and international economic and political conditions; as well as changes in tax, environmental and other laws applicable to our business. Other factors that could cause actual results to differ materially from those described in the forward-looking statements include other economic, business, competitive and/or regulatory factors affecting our business generally as set forth in our filings with the Securities and Exchange Commission. Unless legally required, ConocoPhillips undertakes no obligation to update publicly any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise.