ConocoPhillips Norge oppnådde et årsresultat på 3.977 millioner  kroner i 2014.
– 2014 var et år med høyt aktivitetsnivå i den norske forretningsenheten. Vi gjennomførte utbyggingsprosjektene i Ekofisk-området. Prosjektene Ekofisk Sør og Ekofisk 2/4 L ble fullført som planlagt. Eldfisk II-prosjektet nærmet seg ferdigstillelse, blant annet med innstallering og oppkopling av plattformen Eldfisk 2/7 S, sier Trond-Erik Johansen, regiondirektør for ConocoPhillips i Europa. Selskapet fikk i januar i år tildelt to operatørskap i Nordsjøen som en del av TFO-runden som ble utlyst i 2014. Selskapet vurderer også mulighetene i sørøstlig del av Barentshavet som del av den kommende 23. tildelingsrunde.

Produksjon
Nettoproduksjon i 2014 var på 42,7 millioner fat oljeekvivalenter. Det tilsvarer et gjennomsnitt på 116.900 fat i døgnet. Til sammenlikning var gjennomsnittlig produksjon i 2013 på 118.500 fat i døgnet. Reduksjonen skyldes hovedsakelig naturlig nedgang ettersom feltene blir eldre, delvis motvirket av økt produksjon fra nye brønner.

Resultat
Driftsinntekter i 2014 var på 24.981millioner kroner. Driftsresultat var på 12.902 millioner kroner, en nedgang på 3.445 millioner kroner sammenliknet med regnskapsåret 2013. Nedgangen skyldes i hovedsak reduserte driftsinntekter, forårsaket av lavere priser på våre produkter. Skattekostnaden var 8.507 millioner kroner i 2014 mot 11.246 millioner kroner i 2013.

Årene framover
- Vi har planlagt et omfattende boreprogram som innebærer mange nye brønner på Ekofisk- og Eldfisk-feltene de nærmeste årene. I tillegg vil vi fortsette å investere i verdiskapende muligheter i og rundt vår partneropererte portefølje. Dette vil bidra til å opprettholde stabil produksjon i årene framover. Lave olje- og gasspriser er en utfordring for industrien, og arbeidet med å redusere kostnadene er godt i gang. Dette tiltaket vil styrke driften og bidra til vår langsiktige strategi, sier Trond-Erik Johansen.

Klikk her for å se konsoliderte nøkkeltall for 2014

Denne teksten inneholder uttalelser om framtidige forhold. Vi har basert uttalelsene om framtidige forhold på våre nåværende forventninger, estimater og prognoser om oss selv og de industriene der vi generelt har virksomhet. Vi gjør oppmerksom på at disse uttalelsene ikke gir noen garantier om framtidige resultater, ettersom de inneholder forutsetninger som selv om de er gitt i god tro, kan vise seg å være uriktige, og medføre risiko og usikkerhet som vi ikke kan forutse. I tillegg har vi basert mange av disse uttalelsene om framtidige forhold på forutsetninger om framtidige hendelser som kan vise seg å være feilaktige. Dermed kan de faktiske konsekvensene og resultatene avvike betydelig fra det vi har uttrykt eller forutsett i uttalelser om framtidige forhold. Økonomiske, forretningsmessige, konkurranserelaterte og regulatoriske faktorer som kan påvirke ConocoPhillips' virksomhet, er beskrevet i ConocoPhillips' rapportering til Securities and Exchange Commission (SEC), som finnes på SECs nettsted  www.sec.gov