ConocoPhillips Norge hadde et resultat på 5.124 millioner kroner i 2013.

250x_Artikkelbilde_20130523_Steinar_Vaage01rev_2.jpg– 2013 var et år med svært høy aktivitet i den norske forretningsenheten og vi leverte i henhold til våre planer. Vi gjennomførte flere store utbyggingsprosjekter og vi oppnådde gode sikkerhetsresultater og driftsregularitet gjennom året, sier Steinar Våge (bildet), regiondirektør for ConocoPhillips i Europa.  Selskapet fikk i 2013 tildelt to eierandeler i TFO-runden, hvorav ett som operatør - samt fire eierandeler, herav ett operatørskap, i den ordinære 22. tildelingsrunde.

Produksjon
Nettoproduksjon i 2013 var på 43,3 millioner fat oljeekvivalenter. Det tilsvarer et gjennomsnitt på 118.500 fat i døgnet. Til sammenlikning var gjennomsnittlig produksjon i 2012 på 134.000 fat i døgnet. Reduksjonen skyldes naturlig nedgang ettersom feltene blir eldre samt en planlagt, og svært omfattende, vedlikeholdsstans sommeren 2013.

Resultat
Driftsinntektene i 2013 var på 26.451 millioner kroner – mens driftsresultatet var på 16.347 millioner kroner, en nedgang på 5.653 millioner kroner sammenliknet med regnskapsåret 2012. Nedgangen skyldes i hovedsak reduserte driftsinntekter. Skattekostnaden var 11.246 millioner kroner i 2013 mot 15.995 millioner kroner i 2012.

Videre framover
- I årene foran oss har vi planlagt et omfattende boreprogram med mange nye brønner på Ekofisk- og Eldfisk-feltene. Dette vil bidra til økt produksjon. Det blir videre en stor utfordring å bli mer kostnadseffektive. Ved å redusere drifts- og investeringskostnadene vil vi styrke konkurransekraften. Det vil bidra til at vi kan gjennomføre nye investeringer og bygge videre på strategien om å ha en langsiktig og bærekraftig forretningsenhet i  Norge i mange tiår framover, sier Steinar Våge.

Konsoliderte nøkkeltall for ConocoPhillips Norge 2013