De store utbyggingsprosjektene i Ekofisk-området er snart i mål. Nå starter et storstilt boreprogram for å utvinne mer av ressursene i undergrunnen. Samtidig jobbes det med flere bein å stå på – ambisjonen er et nytt operert felt på norsk sokkel.

– Vi har en uttalt ambisjon om å vokse i Norge. Det vil i all hovedsak bety leting, utvikling av funn og økt utvinning fra eksisterende felt, sier Steinar Våge, regiondirektør for selskapets virksomhet i Europa.

Fornyet infrastruktur
Infrastrukturen som skal ta feltene inn i framtiden, er på plass. Ekofisk-senteret har fått sitt bolig- og feltsenter, sin brønnhodeplattform Ekofisk 2/4 Z og sine undervannsinstallasjoner Ekofisk 2/4 VA og 2/4 VB. Eldfisk-senteret på sin side kompletteres med Eldfisk 2/7 S, en integrert plattform med brønnhode- og prosessanlegg, samt boligkvarter, samtidig som det eksisterende senteret bygges om og modifiseres.

Parallelt med nybyggingen har gamle plattformer blir fjernet, og de siste fem årene er en rekke nedstengte plattformer brakt til land og hugd opp.

Den nye infrastrukturen over og under vann er en forutsetning for å få ut mer fra reservoarene. De neste årene skal det bores nye brønner. Ekofisk har produsert siden 1971, Eldfisk siden 1979, og feltenes levetid er forlenget med flere tiår.

Hektisk boreaktivitet
– Nå skal vi bore et stort antall brønner slik at vi får ut mer av ressursene og opprettholder produksjonen fra feltene, sier Våge.

De neste årene skal det etter planen bores 32 nye brønner på Ekofisk 2/4 Z og 35 brønner på Eldfisk 2/7 S. I tillegg kommer det kontinuerlige bore- og brønnarbeidet på de øvrige plattformene.

Mange rigger
2014 er et travelt år. Det utføres bore- og brønnaktiviteter med ikke mindre enn to faste borerigger og fem flyttbare rigger. Samtidig utføres det daglig fire-seks brønnintervensjoner med kveilerør, kabeloperasjoner (wireline) og stimulering med spesialfartøy.

På forsommeren ankom den nye oppjekkbare riggen West Linus til Ekofisk-senteret. Den er inne på en femårskontrakt og skal etter planen bore 32 brønner på brønnhode­plattformen Ekofisk 2/4 Z - herav 31 produksjonsbrønner og én brønn for reinjisering av borekaks.

På Eldfisk 2/7 S har Mærsk Gallant forboret fem brønner. Mærsk Innovator starter i høst boring av 35 brønner. Dette arbeidet vil også ta flere år.

På Ekofisk 2/4 M-plattformen skal Rowan Norway i første omgang re-bore sju brønner. M-plattformen har vært i drift siden 2005 og har i alt 30 brønner.

Samtidig med investering i nye brønner jobbes det med stenging og sikring av brønner på nedstengte plattformer. Før installasjonene kan fjernes blir brønnene permanent plugget. I år starter riggen Rowan Gorilla VI arbeidet med å plugge over 20 brønner på Ekofisk 2/4 A.

Mer vanninnsprøyting
Nevnes må også at boring av åtte brønner på undervannsinstallasjonen Ekofisk 2/4 VB nylig er avsluttet. ConocoPhillips har nå to slike installasjoner på havbunnen med i alt 16 brønner for vanninnsprøyting. Det gir solide bidrag til innsprøytingen av vann i Ekofisk-reservoaret. Helt fra 1987 har ConocoPhillips drevet med innsprøyting av vann som bidrag til økt produksjon. Daglig pumpes over 500.000 fat vann i bakken.