ONS feirer 40 år. ConocoPhillips er som tidligere på plass med stand i hall E. I forbindelse med årets oljemesse i Stavanger utgir selskapet også et eget magasin.

250x_Artikkelbilde_CoocoPhillipsmag_ONS -Nor.jpgDette magasinet tar deg med inn i ConocoPhillips’ verden - og viser noen av høydepunktene fra de siste års virksomhet på norsk sokkel, hvor vi har skapt verdier og bygget kompetanse i over 40 år. Infrastrukturen i Ekofisk-området er fornyet og i årene framover skal det bores svært mange brønner.

Vi tar deg med på en reise til de nye plattformene og også en sveip innom feltenes redningstjeneste og telemedisinens verden. Dette er områder som er med på å skape trygge rammer for alle som har Nordsjøen som sin arbeidsplass.

Men hva når gamle brønner stenges ned, plattformer fjernes og tas til land? En rekke plattformer er de siste fem årene fjernet fra Ekofisk, 98 prosent av stålet er resirkulert, og vi har fulgt noe av det på veien – fram til det endte som armering i Siddishallen i Stavanger.

Vi presenterer også våre partneroperasjoner, som er viktig som bidragsyter til virksomheten i Norge. Rundt halvparten av selskapets netto produksjon på norsk sokkel kommer fra felter der vi selv ikke er operatør, men hvor vi har eierandeler.

Vi satser også nordover, og i dag er vi operatør for en lisens og har eierandeler i fire andre lisenser i Barentshavet. ConocoPhillips har nærmere 50 års erfaring fra virksomhet i arktiske områder, spesielt fra Alaska, som vi presenterer i dette magasinet. Men selv om vi er en erfaren operatør også i arktiske strøk, må det forskning til for å løse utfordringer som er spesielle for virksomhet i våre aller nordligste farvann.  Arbeidet er langsiktig. Vi er pioneren framfor noen, og målet er at vi fortsatt skal være en nøkkelspiller på norsk sokkel i 2050.

God lesning!