Med Eldfisk 2/7 S-overbygget installert på feltet er Eldfisk II-prosjektet godt i gang med ferdigstillingsfasen.

250x_Artikkelbilde_ConocoPhillips-Eldfisk-0975.jpgDe to modulene til Eldfisk 2/7 S-overbygget ble i mai fraktet ut fra Kværners verft på Stord og løftet på plass på Eldfisk-senteret. Nå pågår arbeidet fram mot ferdigstilling. På det meste vil rundt 550 personer være i aktivitet med ferdiggjøring av den nye plattformen, oppkopling av systemer og klargjøring for å kunne starte produksjonen fra nye brønner i første kvartal 2015. Parallelt pågår modifikasjonsarbeid på eksisterende installasjoner på Eldfisk og tilkopling av rørledninger.

- Vi er svært fornøyd med å ha levert overbygget fra verftet til Eldfisk 2/7 S i henhold til planen. Nå skal vi sørge for at nybygget passer inn med eksisterende infrastruktur på Eldfisk. Da kan vi overlevere et prosjekt av høy kvalitet som gir effektiv og sikker drift i årene framover, sier Eldfisk IIs prosjektdirektør Olav Henriksen.

Byggingen på Stord startet i februar 2012. Underleveransene har kommet fra verft i Polen og Finland. Over 2000 personer deltok i arbeidet med overbygningen i de travleste periodene i løpet av byggeperioden.

- Eldfisk II er et meget omfattende prosjekt med mange elementer, sier Tor Inge Hansen, ConocoPhillips’ prosjektdirektør for Europa. - Jeg er glad for at arbeidet er i rute slik at vi kan overlevere den nye plattformen til selskapets driftsavdeling neste år, sier han.

Formålet med Eldfisk II-prosjektet er å øke utvinningen og opprettholde en sikker og stabil produksjon i mange år framover. Prosjektet omfatter den nye integrerte plattformen Eldfisk 2/7 S, 40 nye brønner, nye rørledninger, ny kraft- og fiberoptisk kabel og ombygginger av eksisterende infrastruktur på Eldfisk-feltet.