I 2014 blir det mange rigger i aktivitet i Ekofisk-området. Nye brønner legger nå grunnlaget for fortsatt god produksjon fra Ekofisk- og Eldfisk-feltene for flere tiår.

20131129_West Linus_01.jpgI løpet av våren kommer den helt nye boreriggen West Linus (bildet) på plass ved den nye brønnhodeplattformen 2/4 Z på Ekofisk-senteret. Boreprogrammet varer i flere år. Når borekampanjen avsluttes vil plattformen ha 36 brønner, herav 35 produksjonsbrønner og én brønn for reinjisering av borekaks.
På naboplattformen Ekofisk 2/4 M vil riggen Rowan Norway starte et program der den i første omgang skal utføre ‘slot recovery’ på sju brønner.
Mærsk Innovator avslutter i vår komplettering av vanninnsprøytingsbrønner på havbunnsinstallasjonen Ekofisk 2/4 VB. I alt har installasjonen åtte brønner som sprøyter behandlet vann inn i reservoaret for å opprettholde trykket. Senere i år starter riggen boring av produksjonsbrønner på den nye integrerte plattformen Eldfisk 2/7 S. Det skal bores 35 nye produksjonsbrønner de neste årene. I alt har 2/7 S-plattformen 40 brønnslisser - fire produksjonsbrønner og en brønn for reinjisering av borekaks er forboret av riggen Mærsk Gallant.
I vår ankommer også riggen Rowan Gorilla VI.  Den skal plugge brønner på Ekofisk 2/4 A. Da ‘Alfa’-plattformen ble stengt ned i september 2013, var det etter 39 års oljeproduksjon. I alt er det 23 brønner som skal plugges på det som i 1974 var den første faste produksjonsplattformen på norsk sokkel.
I tillegg til de innleide riggene er det også stor aktivitet på de faste boreriggene på plattformene Ekofisk 2/4 X og 2/4 K.
- Vi går inn i en svært travel og utfordrende periode for avdelingen for brønnoperasjoner. Vi er svært motivert for å levere nye brønner i henhold til planen og å plugge gamle brønner effektivt. Alle våre aktiviteter utføres etter selskapets høye HMS-standarder, sier David Forbes, direktør for brønnoperasjoner i ConocoPhillips Norge