En viktig milepæl er passert for Eldfisk II-prosjektet. Boreriggen Mærsk Innovator startet i oktober boreaktiviteter på Eldfisk 2/7 S.

Det er i alt 40 brønnslisser på den nye integrerte plattformen Eldfisk 2/7 S. Fem brønner er forboret – og nå er boreoperasjonen for de resterende 35 brønnene i gang. Ni brønner er planlagt bruk for vanninnsprøyting og én for reinjisering av borekaks - de øvrige blir produksjonsbrønner. Mange av brønnene er lange og horisontale
Boreaktivitetene på Eldfisk 2/7 S vil pågå over flere år.  - Vi jobber aktivt og målrettet for å effektivisere og optimalisere boreoperasjonene. Det skjer i samarbeid med boreselskap og leverandører, sier Rune Woie, direktør for boring og brønntjenester i ConocoPhillips.
Plattformen Eldfisk 2/7 S ble installert på feltet tidligere i år. Den blir mekanisk ferdigstilt i løpet av fjerde kvartal. Produksjonsstart fra Eldfisk 2/7 S er planlagt til tidlig i 2015.
Fakta om Eldfisk II
Formålet med Eldfisk II-prosjektet er å øke utvinningen og opprettholde en sikker og stabil produksjon, samt videreføre driften av det fjernstyrte Embla-feltet, som er tilknyttet Eldfisk via rørledning.

Eldfisk II er en videreutvikling av infrastrukturen i et område som er godt utbygd, og som har hatt kontinuerlig produksjon siden 1979. Eldfisk II vil øke utvinningsgraden fra Eldfisk-feltet betydelig.
I prosjektet inngår Eldfisk 2/7 S, en ny integrert plattform med brønnhode- og prosessanlegg, nye brønner og en innkvarteringsenhet. I alt blir det boret 40 nye brønner.
Andre hovedelementer i prosjektet er ny lokal utstyrsmodul, nye rørledninger, ny strøm- og kontrollkabel og omfattende modifikasjoner på eksisterende anlegg og infrastruktur på Eldfisk-feltet.

Eldfisk er et oljefelt som også inneholder gass. Det er det nest største feltet i Ekofisk-området og ligger cirka 20 kilometer sørvest for Ekofisk.